Tuesday, October 04, 2005

Comentari General de la pràctica 3

En primer lloc s’ha d’aclarir la idea del que significa la desviació típica. A part del càlcul que ja veureu amb més detall a Matemàtiques, l’important és que tingueu clar que més enllà de la forma general de campana que obtinguérem com a representació de l’atzar “pur”, hi ha algunes que son més amples i altres de més apuntades. Imagineu que representem l’alçada dels alumnes de 4tESO de l’Institut i que ho féssim també per tots els de Catalunya. En el suposat de que l’alçada a una determinada edat pogués ser considerat fruit de l’atzar "pur" (molt discutible, certament) el que resulta clar és que al nostre Institut trobaríem menys variació
(una campana més “apuntada”) que a tot Catalunya (una campana més ampla). Llavors, la desviació típica és, precisament, una mesura d’aquesta variació i per això la utilitzem per al càlcul d’estocs. Això està resumit al següent gràfic:



La segona qüestió important a aclarir és relativa a aquest càlcul pel que té a veure amb la caducitat/obsolescència. Com dicta el sentit comú si un producte es pot fer malbé o quedar antiquat amb facilitat (caducitat alta) s’ha de agafar un estoc més petit que si això no passa (caducitat baixa). Per tant de les dues formes explicades a teoria hem de triar de la següent manera:

Caducitat alta -> Estoc = mitjana + desviació típica
Caducitat baixa -> Estoc = mitjana + doble de la desviació típica

Arribat aquest punt he d’insistir en dues coses de procediment:

1.- Les explicacions donades al final de la classe sobre com es farà la pràctica s’han d’anotar amb molta cura i portar-les el dia corresponent.

2.- Tot el que s’escrigui a l’agenda compartida ha d’estar signat amb el nom de les persones que l’han fet i l’identificador del grup (lletra i número separats per un guió). Penseu que són 36 grups els que he de corregir. Això es tindrà en compte per a la nota perquè forma part de l’aprenentatge del treball en equip. També, per la mateixa raó, s’han de respectar estrictament les indicacions sobre el nom que ha de tenir l’arxiu que es desa al disquet. A l’hora de valorar els treballs tots són copiats a un únic disc dur per la qual cosa deixar-los amb el nom estàndard o posar-los incomplets és un problema. En aquest exercici el nom havia de ser TaulaEstocs[id. Grup]. Com a notació informàtica allò que va entre [] vol dir que s’ha de substituir pel que calgui en cada cas particular. Si per la raó que sigui s’ha conformat un grup provisional el seu identificador serà l’àlies de les persones que ho conformen. Això val per a totes les pràctiques. Igualment la notació anomenada “camell” que consisteix en que els noms dels arxius es fan unint les paraules (sense espais en blanc) i començant cada paraula per majúscula. Per exemple : TaulaEstocsCarmecMariam (lo de “camell” és per les “gepes” que fan les majúscules)

3.-Parlant del treball en equip: segurament haureu notat que els membres d’un grup no tenen sempre la mateixa qualificació. La raó és que prenc nota de la participació de cadascú i , naturalment, ho tinc en compte.

Finalment us he de dir que cuideu l’ortografia i procureu revisar els càlculs. Per cert en català es diu estoc i no “stoc” ni “stock”.